ریخته گری چدن ضدسایش

شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا با در نظر گرفتن نیاز بازار در زمینه ی ریختگری قطعات چدنی و فولادی با هدف رفع نیاز و بهبود قطعات مورد استفاده در بخش صنعتی تلاش خود را به کار بسته است. این مجموعه برای تولید و عرضه ی بهترین ها از تجهیزات مدرن استفاده می کند. برای آشنایی با فعالیت های شرکت تولید کننده قطعات فولادی به بخش های مورد نظر در سایت مراجعه کنید.

برای ساخت قطعات فلزی از روش هایی مانند ریخته گری فلزات استفاده می شود. ساخت قطعات فولادی و چدنی نیاز به ریخته گری فولاد و چدن ضد سایش دارد. از این فلزات به دلیل استحکامی که دارد در ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند. چدن به دلیل استحکام بالایی که دارد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. ضد سایش بودن این فلز به دلیل اضافه کردن برخی از آلیاژ ها به آن است. ریخته گری نسوز و ریخته گری چدن ضد سایش به دلیل کاربردی بودن این محصولات یکی از فعالیت های مجموعه ی آپادانا می باشد.

نحوه ریخته گری فلزات ضد سایش

نحوه ی ریخته گری فلزات ضد سایش بر مبنای ذوب کردن فلزات اولیه ای می باشد که مقاومت خوبی در بخش های مختلف صنعتی دارند. برای ریخته گری این فلزات نیاز به ابزار و تجهیزات تخصصی است. این تجهیزات را مجموعه ی صنایع ذوب و تکمیل آپادانا در اختیار دارد. از جمله این تجهیزات می توان به دستگاه شات بلاست، ماشین فرز، کوره ذوب، دریل ستونی، قالب، تراش و دیگر محصولات اشاره کرد. برای ریخته گری اینگونه فلزات آن ها را در اندازه های مورد نیاز ذوب کرده و با استفاده از تجیهزات در قالب های مختلف می ریزند.

به دلیل اهمیتی که نوع طراحی و ساخت قطعات فلزی دارند برای این کار نیاز به تخصص افرادی است که با شناخت انواع فلزات می توانند برای تولید این قطعات، فلزات ضد سایش را با روش های مدرن و در قالب های دقیق ریخته گری کنند.

ریخته گری و تولید انواع قطعات ضد سایش

از ریخته گری چدن های ضد سایش برای تولید قطعاتی که در بخش صنعتی مورد نیاز است استفاده می کنند. کیفیتی که در تولید این قطعات مورد نظر قرار می گیرد باعث استفاده ی طولانی مدت از آن ها می شود. از این روش برای تولید قطعات چدنی مورد استفاده در صنعت خودرو سازی نیز استفاده می شود. دوام و طول عمر این قطعات باعث شده است نیاز مشتریان برای استفاده از قطعاتی که باید در صنایع با استحکام و دوام زیاد استفاده شوند، رفع شود. قطعاتی مانند ورق های فولادی ضد سایش را با درصد بالای کربن استفاده می کنند.

استفاده از چدن و فولادی که دارای خاصیت ضد سایش باشند باعث می شود قطعات چدنی و فولادی در مجموعه های بزرگ ریخته گری تولید شده و به بخش های مختلف صنعتی برای ساخت تجهیزات عرضه شوند. این محصولات در برابر خوردگی، سایش و حرارت مقاومت دارند.

آشنایی با چدن های ضد سایش

برای ساخت چدن های ضد سایش از عملیات حرارتی خاصی استفاده می شود. آهن هایی که کربن زیادی دارند دارای مقاومت سایشی هستند. از جمله قطعاتی فلزی که به دلیل خاصیت ضد سایش بودن با روش ریخته گری تولید می شوند چدن های ضد سایش هستند. از انواع چدن های ضد سایش می توان به چدن پرکروم اشاره کرد که در کوره های الکتریکی و سوختی ذوب می شوند. این چدن ها آرام ذوب می شوند و نیازی به دمش اکسیژن در آن ها نیست به جز مواردی که به کاهش کربن نیاز داشته باشد. معمولا دمای 1480 درجه ی سانتی گراد برای ذوب این چدن مورد نیاز است. در عملیاتی مانند خرد کردن، پودر و نورد کردن از چدن های نیکل سخت استفاده می شود. گروه های مختلفی از این چدن ها وجود دارند که درصد مشخصی از نیکل را دارا هستند. استفاده از چدن های خاکستری به دلیل مقاومتی است که در برابر خوردگی دارد. این مقاومت به دلیل افزودن مقداری نیکل، کروم و مس به چدن است. برای اکسیده شدن در برابر محیط نیز یک لایه ی محافظ مقاوم با کروم بر روی این قطعات تشکیل می شود. برای اطمینان از ضد سایش بودن این قطعات واحدهای مختلفی مانند واحد کنترل کیفی قطعات ریخته گری فعالیت می کنند.