ریخته گری نسوز

مجموعه ی صنایع تکمیل و ذوب آپادانا برای افزایش کیفیت قطعات صنعتی به ارائه ی خدمات مختلف از جمله ساخت قالب، مدلسازی، ریخته گری و ارائه ی بهترین محصول در این زمینه اقدام کرده است. این مجموعه تولید کننده ی قطعات چدنی و فولادی است و برای رفع نیاز بازار داخلی و جلب رضایت مشتریان تلاش می کند.

ریخته گری نسوز از جمله خدماتی است که در مجموعه ی آپادانا ارائه می شود. به دلیل عملکرد خوب فولاد نسوز در دمای بالا و مقاومت این آلیاژ از آن در بخش های مختلف صنعتی استفاده می کنند. سنجش میزان مقاومت فولاد با دو روش فیزیکی یعنی ساختار آلیاژ و همچنین میزان استحکامی که پیوندهای اتمی آن دارد، مشخص می شود. ریخته گری نسوز برای تولید استیل و فولاد نسوز مورد استفاده قرا می گیرد.

نسوز به آلیاژ هایی گفته می شود که حرارت آن ها را دچار مشکلاتی از قبیل تغییرات شیمیایی و فیزیکی نکند. این آلیاژها نقطه ی ذوب مشخصی ندارند و می توان آن ها را از چند دقیقه تا چند ساعت در معرض حرارت قرار داد. فولاد از جمله این آلیاژ ها است که در صنایع به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت از خود نشان داده است بیشترین کاربرد را در صنایع فولاد دارد. مقاومت این مواد نسوز علاوه بر حرارت در برابر خوردگی و ساییدگی نیز بسیار زیاد است به همین دلیل در بخش های مختلف صنعتی از آن ها استفاده می کنند و ریخته گری نسوز برای فرم دهی به این آلیاژ صورت می گیرد.

ریخته گری فولاد نسوز

مقاومتی که آلیاژ فولاد دارد در دمای بالا بسیار کم می شود. فولادهایی که مقاومت بیشتری داشته باشند می توانند در دمای بالای 650 درجه ی سانتی گراد نیز ویژگی های خود را حفظ کنند. این مقاومت به خصوص در معرض گازهای احتراق و عملیات حرارتی ریخته گری از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که نیاز به مقاومت فولاد در دمای بالا باشد بهتر است از افزودن عنصر کروم به فولاد استفاده کرد. نیکل نیز باعث افزایش استحکام فولاد و مقاومت آن در مقابل کربوره شدن می شود.

استفاده از فولاد ضد زنگ به دلیل ساختاری بر پایه ی آهن، نیکل، کروم و مولیبدن است. فولادهای نسوز انواع مختلفی مانند استیل 327، استیل 310 و استیل 330 دارد.

انواع فولاد مقاوم به حرارت

فولادهایی که به حرارت مقاوم هستند را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

دسته ی اول استیل های نسوز هستند که در شرایطی با تنش حرارتی کم قرار می گیرند. این حرارت در مدت چند دقیقه یا چند ثانیه اتفاق می افتد.

دسته ی دوم آلیاژ هایی هستند که حرارتی که به آن ها وارد می شود در سطح متوسطی قرار دارد. این زمان می تواند از چند ساعت شروع شده و تا صدها ساعت ادامه پیدا کند.

دسته ی سوم آلیاژ فولاد است که می تواند در مدت زمان طولانی تری در برابر حرارت قرار بگیرد. این مدت ممکن است تا هزاران ساعت نیز افزایش پیدا کند.

این فولادهای مقاوم به حرارت مانند فولاد نسوز کروم دار به دلیل دارا بودن 8 الی 30 درصد کروم در دمای بالا و در شرایطی که گاز با این فولاد برخورد داشته باشد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

فولاد نسوز تشکیل شده از کروم و نیکل به دلیل کمتر بودن نیکل آن نسبت به کروم انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در دمای بالاتر دارد. این فولاد در برابر شوک های سیکلی و حرارتی مقاومت می کنند.

فولادهای نسوزی که از 10 درصد کروم و 23 درصد نیکل تشکیل شوند انعطاف پذیری بیشتری داشته و در محیط های احیایی نسبت به خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

استیل نسوز از جمله موادی است که به دلیل تشکیل شدن از نیکل، تیتانیوم، آهن، بریلیوم و دیگر فلزات مقاوم خوبی در برابر حرارت دارد. استفاده از فولاد ضد زنگ در ریخته گری نسوز به دلیل وجود مقدار زیادی کروم و نیکل است. در صنایع مختلفی مانند نیرو، کوره، صنایع شیمیایی و موتور سازی از ریخته گری نسوز استفاده می شود.

مجموعه ی آپادانا با استفاده از روش های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری و مواد اولیه ی مقاومت برای تولید بهترین محصولات تلاش می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.