صنایع سیمان و فراوری مواد معدنی

امروزه با توجه به روند رو به پایان ذخایر مهم و با ارزش،  ذخایری که از ارزش پایین تری برخوردار می باشند بیشتر مورد بحث و توجه قرار گرفته است چرا که می توان با استفاده از آنها در منابع و ذخایر مهم صرفه جویی کرد.برای تحقق این هدف و وارد نمودن این مواد به بازار، لازم است تا فرآیند هایی از جمله عملیات تغلیظ و پرعیار سازی انجام شود. برای فرآوری مواد معدنی نیاز به دانش خاصی می باشد که آن را بسیار با اهمیت نموده چرا که بدون اجرای فرآیند پرعیارسازی ، مواد معدنی استخراج شده برای استفاده در صنعت غیر قابل کاربرد می باشند همچنین فعالیت های معدنی که در راستای استخراج مواد معدنی انجام می شوند با مشکلات و چالش های جدی روبرو خواهند شد. اجرای عملیات فرآوری باعث می شود مواد معدنی ارزشی افزون پیدا کند در نتیجه فعالیت های معدنی که برای احقاق این هدف انجام می شود قابل توجیه می باشد. شرکت آپادانا ذوب یکی از برترین  فعالان عرصه ی ریخته گری می باشد که فعالیت هایی از جمله ریخته گری نسوز، ریخته گری فولاد نسوز ، ریخته گری قطعات چدنی ، ریخته گری قطعات فولادی ، گریت بار پالت و گریت پلیت و غیره را در کارنامه ی کاری خود به ثبت رسانده است. در حال حاضر در کشور ما ذخایر پر عیار و ساده روندی رو به کاهش دارند و ذخایر کم عیارتر خود را مطرح نموده اند. این ذخایر با پیچیدگی های کانی شناختی که در خود دارند همچنین نیاز به مواد معدنی جهت اجرای اهداف توسعه دهنده و پیشرفت کننده مستلزم توجه و اهمیت مسئولان به صنعت فرآوری و بهبود وضعیت فعلی تکنولوژی جهت فرآوری مواد معدنی می باشد.

مراحل فراوری مواد معدنی

برای تولید محصولات کاربردی و با ارزش در صنایع گوناگون لازم است فرآیندهای مختلفی بر روی کان سنگ خام معدنی انجام شود که این فرآیند از لحاظ تغلیظ مواد معدنی همچنین تغییرات شیمیایی و فیزیکی مختلف قابل بحث و توجه می باشد که در ادامه ی مطلب به آن خواهیم پرداخت.ریخته گری اصفهان یکی از فعالان این حوزه موفق شده با بهره گیری از این دانش، مواد کم عیار را بهبود ببخشد و به چرخه ی صنعت وارد کند.

  • عملیات تغلیظ: کانسنگ استخراج شده از معادن به ویژه معادن کانه ای یا همان فلزی از عیار مناسبی برای مصرف و کاربرد برخوردار نمی باشند از این رو برای اینکه بتوان از این مواد یا همان کانسنگ استخراجی در صنایع مختلف استفاده نمود و آن را به حالت مصرفی رساند باید طی فرآیندی عیارسازی شود از جمله خردایش، پرعیارسازی ثقلی، فلوتاسیون، الکتریکی، مغناطیسی و غیره.
  • تغییرات فیزیکی و شیمیایی: بعضی از مواد معدنی به ویژه کانیهای صنعتی و غیر فلزی اغلب دارای عیار مناسب می باشند و میتوان مورد استفاده قرارگیرند ضمن اینکه برای مصرف در صنایع مختلف باید تحت فرآیند قرار گیرند.در بخش فلزات، آهن و مس، طلا و روی ، سرب اهمیت بسیاری دارند و در بخش غیر فلزی خاک های صنعتی از جمله بنتونیت ، کائولن و کانی های رسی دیگر همچنین فلدسپات و سیلیس ، منیزیت و غیره دارای پتانسیل مناسب جهت گسترش صنعت فرآوری با هدف تغییرات فیزیکی و شیمیایی دارای اهمیت می باشند.

مزیت های عملیات فرآوری

 عملیات فرآوری دارای مزیت های بی شماری می باشد که این مزیت های بسیار قابل توجه می باشد از این رو قصد داریم با بر شمردن این مزیت ها و پرداختن به توضیحات لازم شمارا با این فرآیند بیشتر آشنا سازیم.

-پتانسیلها و ذخایر متعدد معدنی

-دسترسی به انرژی و نیروی کارکم هزینه

-ارتباط با آبهای آزاد

– همسایگی با کشورهای نیازمند به مواد و محصولات معدنی

– مجاورت و نزدیکی به بازارهای عمده ی جهانی از شرق آسیا و شمال افریقا و اروپا

-وجود کارخانجات متعدد فرآوری

-حفظ منابع معدنی

– اشتغال زایی

 -جلوگیری از خروج مواد خام از کشور

این مزیت ها باعث شده تا زمینه ای برای گسترش و توسعه ی بخش فرآوری در کشور مهیا شود اما میتوان گفت تاکنون بصورت علمی و بر اساس دانش و بطور جدی دیده نشده بود بطوری که کماکان  بخش مهمی از مواد معدنی بدون انجام هیچگونه عملیات فرآوری شونده و بدون هیچ  ارزش افزوده ای استخراج و صادر می شوند که این روند درباره ی کانیهای غیر فلزی بیشتر صدق می کند. صنعت فراوری تاثیر و نقش بسزایی در افزایش ارزش افزوده ی مواد معدنی دارد بنابراین با توجه به نوع مواد معدنی و نوع فرآیندهایی که بر روی آنها انجام می شود میزان سطح ارزش افزوده متغیر می باشد.