صنایع فولاد و ذوب فلزات

خوشبختانه کشور ما در موقعیتی قرار گرفته است که از جهت دارا بودن  مواد معدنی بسیار غنی می باشد و مهمتر از آن برخورداری ازتوان و دانش بهره برداری ازاین منابع می باشد که سبب شده شاهد سیر صعودی پیشرفت در چرخه ی صنعت باشیم. شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا یکی از برترین فعالان در صنعت ریخته گری فولاد نسوز و ریخته گری چدن ضد سایش و دیگر محصولات از این دست می باشد که موفق به تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با بهترین کیفیت در چرخه ی صنعت شده است و توانسته بخوبی جوابگوی نیاز بازار باشد. در بخش صنایع فولاد با استفاده از مواد اولیه فولاد قطعات پرکاربردی طراحی و ساخته می شود که این قطعات می توانند در تمام زمینه ها نقش بسزایی داشته باشند از جمله قطعات فولاد در صنعت ساختمان سازی ،خودرو سازی، لوازم خانگی و غیره. استخراج این ماده ی اولیه همچنین آماده سازی آن برای بخش ریخته گری وتولید قطعات فولادی دارای فرآیندهای مختلفی می باشد که این فرآیند فولاد را برای بخش های مختلف مصرفی آماده می سازد ناگفته نماند بیشتر از 95 درصد از تولیدات فلزات در سطح جهانی به فولاد و آلیاژ های فولادی مربوط می شود و دیگر فلزات سهم کمتری و بهتر است بگوییم ناچیز در این عرصه دارند بعید نیست در آینده مصرف فولاد روندی رو به رشد داشته باشد و تولید و مصرف فولاد خصوصا در کشورهای درحال توسعه افزایش یابد. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد صنعت فولاد خواهیم پرداخت.

روش تولید فولاد

فولاد در واقع آلیاژی از فلز آهن می باشد که از درصد پایینی به میزان 0.2 تا 2 درصد کربن و مقادیری از عناصرب دیگرترکیب و  تشکیل شده است. مواد اولیه فولاد بصورت عمده از سنگ آهن، کنسانتره یا همان محصول بدست آمده از آسیاب نمودن سنگ آهن و گندله ،کلوخه ی آهن  می باشد. کلوخه و گندله نیز با استفاده از شیوه های خاص مانند زینترینگ  در کارخانه های گندله سازی تولید و بصورت مواد اولیه تولید فولاد به کارخانه های فولاد سازی  عرضه می شود. مواد اولیه که اغلب کارخانه های تولید فولاد مورد استفاده قرار می دهند شامل کلوخه و گندله  و قراضه های آهن می باشد.تولید فولاد با دو روش انجام می شود این دو روش عبارتند از کوره بلند و احیای مستقیم. شرکت ریخته گری اصفهان با تکیه بر دانش و تجربه ی طولانی مدت خود، با استفاده از فولاد اولیه به ساخت انواع قطعات فولادی پرداخته است. تجهیزاتی که برای گندله سازی و احیاء مستقیم  در جهت استفاده از فولاد و ذوب فلزات مورد نیاز می باشد عبارتند از:

1-گریت – روتاری کیلن: گریت پلیت ، اتصال زنجیر ، ساید وال2 -قفل کن زنجیر- چرخ های انتقال زنجیر

3-تراولینگ گریت: سنتر پارت، اند کستینگ، ساید وال، گریت بار 4- احیائ مستقیم میدرکس : کلوخه شکن

ذوب فلزات چیست

ذوب فلزات در واقع فرآیندی است که طی مراحل ریخته گری ، فلزات ذوب شده و به محصولات جدیدی تبدیل می شود. این روش بسیار رایج و پرکاربرد می باشد و از طریق آن میتوان انواع قطعات فلزی در ابعاد مختلف صنعتی را ساخت و عرضه نمود. فرآیند ذوب فلزات بدین صورت می باشد که  فلزات به مایع تبدیل شده و سپس در قالب های ریخته گری ریخته می شوند و مرحله ی انجماد دوباره آن با استفاده از سرد کردن فلز مذاب می باشد. امروزه این روش در سایر کارخانه ها از جمله شرکت ریخته گری اصفهان بصورت پیشرفته ی صنعتی انجام می شود.

مزایای ذوب فلزات و ریخته گری

روش ذوب فلزات و ریخته گری نسبت به دیگر روش های ساخت قطعات فلزی بسیار ساده تر می باشد و همین امر سبب شده تا از اهمیت بالایی برخوردار باشد. از دلایلی که میتوان گفت باعث شده است تا این روش دارای اهمیت باشد اینست که  امکان تولید انبوه و تعداد بسیار بالای قطعات همچنین قطعات پیچیده را با هزینه و انرژی بسیار پایین، فراهم می کند بنابراین میتوان گفت بسیارمقرون بصرفه می باشد. روش هایی همچون برش و جوشکاری به دلیل محدودیتی که دارند برای ساخت و تولید قطعات فلزی با ساختاری مختلف مناسب نمی باشند در حالی که با روش ریخته گری میتوان انواع فلزات با ساختارهای متفاوت و کامل با دوام و محکم را تولید نمود.از مزایای دیگر این روش جلوگیری از استفاده ی بی رویه از منابع طبیعی همچنین کاهش مصرف انرژی می باشد که بسیار مهم می باشد چرا که کاهش هزینه ی استخراج  منابع اولیه و کاهش آلودگی و پسماندهای صنعتی در روش ریخته گری دارای ارزش می باشد ومیتواند اقتصادی سبز و پایداری بوجود بیاورد.