روش‌های ریخته گری چدن چگونه است

قطعات و وسایلی که در اطراف ما هستند به روش‌ها و فرایند های مختلفی ساخته و تولید می‌گردند. بعضی از این قطعات در مقیاس‌ های کوچک و بعضی در اندازه‌ های بزرگ و صنعتی ساخته می‌شوند که اکثر آنها تحت تاثیر فرآیند ریخته گری به وجود می‌آیند. ریخته گری قطعات چدنی هم از مهم‌ترین فرایند هایی است که در تولید قطعات چدن به کار گرفته می‌شود. این فرآیند از محبوبیت استقبال بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. در این مقاله بیان می کنیم روش‌های ریخته گری چدن چگونه است و به معرفی مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

منظور از ریخته گری چدن چیست ؟

به یکی از روش‌ های ساخت و فرم دهی فلزات در شکل‌های مورد نظر، ریخته گری چدن می‌گویند. از گذشته تا به حال برای ساخت قطعه‌ های فلزی، یکسری فلزات مذاب همانند آهن، چدن، آلومینیوم را به داخل قالب‌ های ویژه‌ای می‌ریختند و سپس یکسری عملیات تزریق مواد مذاب را بر روی آنها انجام می‌دادند. به شکلی گیری و سخت شدن قطعات چدنی، ریخته گری قطعات چدنی می‌گویند. چدن‌ها از ترکیباتی نظیر آهن، کربن و سیلیسیم تشکیل می‌شوند.

انواع روش‌ های منحصر به فرد ریخته گری چدن

برای انجام ریخته گری چدن یکسری متدها به کار برده می‌شود. این روش‌ها دقیقا همان روش‌ های ریخته گری قطعات فولادی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

روش داکتیل یا چدن نشکن محکم

در این روش مقداری منیزیم و سدیم به مواد مذاب چدن اضافه می‌کنند تا منیزیم ساختار چدن را به خوبی تغییر دهد و آن را به شکل کروی در بیاورد. با این عملیات شکنندگی چدن‌ها به خوبی از بین می‌رود با به کارگیری این مرحله کشش و استحکام چدن بیشتر می‌شود.

روش ماسه co2 حساس

در این روش برای قالب گیری از ماسه‌های سیلیسی استفاده می‌گردد و چسب‌های مورد استفاده در این روش چسب‌های سیلیکات سدیم هستند. این چسب‌ها با دمیدن گازهای co2 به آنها تولید سیلیس کرده که باعث چسبیده شدن ذرات ماسه به همدیگر خواهد شد. با به کارگیری این روش دقت بالاتر و تراشکاری کمتری را به ریخته گری قطعات چدنی هدیه خواهید کرد. هنگام خروج قالب شکل قالب‌ها بر روی ماسه‌ها ایجاد خواهد شد.

روش‌های ریخته گری چدن چگونه است

روش ماهیچه‌ های محافظ

منظور از ماهیچه یک جز مستقل از قالب بوده که در قطعات تو خالی نقش ایجاد محفظه‌های داخلی اصلی را ایفا می‌کند. همچنین ماهیچه‌ها را در زائده‌ های خارجی که در یک سطح نیستند از ماهیچه‌ها به جای قطعات آزاد به کار می‌برند. اگر قالب‌های ماهیچه پیچیده باشد و توانایی کوبیدن ماسه هم به روش‌ های دستی موجود نباشد، ماسه‌ها با فشار باد و در حالت دمشی به داخل قالب‌ها تزریق می‌گردد. سپس مواد مذاب به یک قطعه چدنی یا فولادی محکم در ریخته گری قطعات تبدیل می‌شوند.

مراحل اصلی ریخته گری قطعات چدنی

ریخته گری چدن از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

طراحی اصلی قالب‌ های ریخته گری

اصولا این قالب‎ها باید توسط شرکت‌های تولید کننده قطعه مورد نظر، با طرح‌های متناسب با دستگاه سی ان سی در قالب‌های نهایی تبدیل می‌شوند. بعد از طی شدن مراحل ساخت قالب یک قالب دیگر ساخته می‌گردد که به آنها درجه می‌گویند. درجه‌ها یک قالب‌های فلزی هستند که قالب اصلی درون آنها قرار می‌گیرند.

ساخت درجه‌ های ریخته گری فلزات

همانطور که پیشتر هم اشاره نمودیم، اصولاً در ریخته گری قطعات فولادی هم باید ساخت درجه‌ها مورد اهمیت قرار گیرد. درجه ها یک کلاف فلزی هستند که قالب‌ های اصلی را در برمی‌گیرند. بسته به مقدار ماسه و ارتفاع آن درجه‌ها را می‌سازند. درجه‌ها در دو مدل تولید می‌گردند. آنها را به صورت آلومینیوم و فولاد یا آهن جوشکاری شده همانند قالب تولید می‌کنند.

ذوب چدن داکتیل

مرحله بعدی جمع‌آوری ضایعات بلوکی و آهن و انتقال آنها به کوره می‌باشد. در این مرحله ضایعات آهنی و چدنی را در کوره با دمای بالا رفته و منتظر ذوب شدن آن می‌مانند. چدن‌ها در دمای 1200 درجه ذوب خواهند شد. هنگام ذوب مواد اپراتورها برای ریخته گری قطعات چدن به نحو احسنت به آن ها سیلیس اضافه می‌کنند.

جدا کردن قالب‌ های ریخته گری

بعد از اینکه مواد مذاب در داخل قالب سخت و سفت شد، نوبت به جداسازی و جدا کردن قالب‌ها می‌رسد. برای جدا کردن آنها از مراحل مختلفی پیروی می‌شود. این عملیات به صورت دستی و یا به وسیله دستگاه‌ های ویبراتور انجام می‌گردد. در روش‌ های دستی با نیرو و توانایی دست قالب‌ها از درجه جدا می‌شوند اما در روش‌ های مکانیکی با استفاده از لرزش دستگاه‌ های ویبراتور قالب‌ها را از درجه جدا می‌کنند.

روش‌های ریخته گری چدن چگونه است

قطعات چدنی

مرحله آخر و پایانی

بعد از اینکه قطعات از قالب‌ های ماسه جدا شدند، با استفاده از دستگاه‌ هایی به نام شات بلاست آنها کاملا تمیز و یکنواخت می‌گردند. در نتیجه ریخته گری قطعه های فولادی هم در این مرحله به خوبی اجرا خواهد شد.

ریخته گری قطعات چدن

یکی از شیوه های ساخت و ایجاد فرم فلزات در ابعاد و اشکال و اندازه های مختلف ، ریخته گری چدن می باشد. از قدیم تا اکنون به منظور ساخت قطعه های فلزی، مواد و فلزات مذاب همچون آلومینیوم و آهن، چدن، به داخل قالب های مخصوص ریخته می شوندو بدین صورت به فلزات فرم می دهند. بطور کلی به فرآیند تزریق مواد مذاب در قالب وفرم گیری و سخت شدن آن، ریخته گری می گویند. قطعاتی فلزی که شرکت ریخته گری اصفهان با روش ریخته گری تولید می کند در بسیاری از صنایع کاربرد مثمر ثمری دارد از این رو میتوان گفت صنعت ریخته گری امروزه بسیار مهم واقع شده است. ریختهگری چدن دارای روش های مختلفی می باشد که هرکدام از آنها بسته به نوع نیاز و هدف مدنظر، مورد استفاده قرار می گیرد.

سفارش ریخته گری چدن

امروزه با پیشرفت صنعت و پرکاربرد شدن فلز چدن، سفارش برای ریخته گری چدن نسبت به گذشته افزایش داشته است و بیشتر مورد توجه واقع شده است براین اساس شرکت های زیادی در این زمینه تاسیس شدند و فعالیت خود را آغاز نمودند همچنین راه حل هایی جدید معرف کنند تا نیاز بازار و مشتریان بخوبی برطرف شود. این موضوع سبب شده تا بین شرکت های ریخته گری رقابت چشمگیری ایجاد شود که در این میان شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا با استفاده از بروز ترین روش های ریخته گری همچنین بهره گیری از سیستم ها و دستگاه های پیشرفته ی تولیدی، بعنوان یک حامی و پشتیبان قوی خدمات ارزنده ای را به مشتریان خود عرضه می دارد. قبول سفارش برای انجام ریخته گری انواع قطعات همچنین ریخته گری فولاد نسوز از طریق راه های ارتباطی با این شرکت امکان پذیر می باشد. شرکت ریخته گری آپادانا با توجه به حمایت از مشتری همچنین صنعت ریخته گری خدمات خود را توسعه بخشیده است و از این طریق جایگاه ویژه ای برای خود کسب نموده است. این مجموعه این اطمینان را به مشتریان می دهد که تولیداتی با کیفیت عالی در زمان مناسب به آنها ارائه دهد. و با قبول انواع سفارش خدمات خود را تکمیل نماید.

قیمت ریخته گری چدن

انجام ریخته گری چدن مشمول هزینه می باشد که عوامل مختلفی بر قیمت آن تاثیر گذار است. در فرآیند ریخته گری چدن سه مرحله وجود دارد ازجمله ذوب آلیاژ، رختن درون قالب و سپس سخت و سرد شدن، هر کدام از این مراحل یعنی جنس آلیاژ، نحوه ی ذوب و کیفیت قالبی که در آن ریخته می شود میتواند تاثیر گذار باشد. چدن آلیاژی از آهن می باشد که به آن نسبت های مختلفی از فلزات دیگر اضافه می شود تا چدن بدست آید که میزان خلوص فلزات و نسبت های بکاربرده درآن دارای اهمیت می شوند. شرکت ریخته گری آپادانا با وجود این عوامل بهترین و مناسب ترین قیمت ها را برای خدمات خود در نظر گرفته است تا مشتریان از رضایت کافی برخوردار شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *