صنایع قالب سازی

شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا با در نظر گرفتن تامین نیاز بازارهای داخلی در زمینه ی ریختگری قطعات فولادی و چدنی فعالیت های خود را آغاز کرده است. این مجموعه بهترین شرکت تولید کننده قطعات فولادی است و برای تولیدات با سطح کیفی بالا همه ی تلاش خود را به کار بسته است. مجموعه ی ذوب آپادانا با استفاده از تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص برای ارائه ی محصولی برتر تلاش می کند.

برای ساخت قطعات متعدد در صنعت نیاز به قالب های از پیش ساخته ای است که بتوان با استفاده از آن قطعه ی مورد نظر را تولید کرده و از ایجاد ضایعات در آن تا حد زیادی جلوگیری کرد. این قالب ها با استفاده از تخصص افراد ماهر و روش های مدرن تولید شده و با ریختن فلزات مورد نظر در آن ها این متریال را به شکل های مورد استفاده فرم می دهد. قالب سازی به دلیل نیاز به ساخت قطعات در صنایع با طراحی دقیق ساخته می شود.

قالب سازی فلزی

برای صنایعی مانند ماشین سازی استفاده از قالب هایی مانند انواع قالب های فلزی ضروری است. به دلیل ریخته شدن چدن و فولاد مذاب در این قالب ها در درجه ی اول استحکام آن ها مورد نظر است. این قالب ها به دلیل حساسیت هایی که در ساخت آن ها وجود دارد پیش از تولید توسط نرم افزارهای کامپیوتری طراحی می شوند. در مراحل بعدی تولید این قالب های سه بعدی به وسیله ی دستگاه های لیزر صورت می گیرد. متخصصان در مجموعه ی صنایع ذوب آپادانا تولید کننده قطعات چدنی با توجه به مورد استفاده از این قطعات آن ها را پس از طراحی بررسی می کنند. ساخت این قطعات در تعداد انبوه بعد از بررسی آن از نظر رعایت استاندارد در سایزهای مختلف صورت می گیرد.

قالب سازی صنعتی

ساخت قالب در بخش صنعت با توجه به نوع قطعه مشخص می شود. متریالی که در ساخت این قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد نیز با توجه به موادی انتخاب می شود که قرار است در این قالب ها ریخته شود. روش هایی که در ساخت قطعه مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به پیچیدگی های آن است. مدلسازی قطعات ریختگری برای رفع نیاز بازارهای داخلی از فعالیت های مجموعه ی ذوب آپادانا می باشد. در یک دسته بندی کلی می توان انواع قالب های مورد استفاده در بخش های صنعتی را به قالب های ریخته گری، قالب تزریق پلاستیک، قالب آهنگری و قالب پرس تقسیم کرد. از پر کاربردترین آن ها در بخش های صنعتی، قالب های ریخته گری می باشند. از روش های پرکاربرد این قالب می توان به روش ماسه ای، دایکاست و ریژه ای اشاره کرد. نوع و جنس قطعات مشخص می کند که از کدام یک از روش ها باید برای ساخت قطعات استفاده کرد. روش ماسه ای برای تولید قطعات فلزی رایج ترین روش می باشد.

آشنایی با انواع قالب ها

قالب های آهنگری از قالب های معروف در بخش های صنعتی می باشد. برای فرم دهی به این قالب از روش سنتی تغییر شکل خمیری فولاد قبل از سرد شدن استفاده می کنند. یه مدل قالب آهنگری شامل، قالب بسته آهنگری و قالب باز آهنگری است.

قالب های پرسی مدلی از قالب های مورد استفاده در صنعت می باشد که از آن برای فرم دهی، خم و پرس کردن و کشش قطعات استفاده می کنند. جنس این قالب ها از فولاد می باشد و از بخش های مختلفی تهیه می شود.

قالب های چوبی از دیگر انواع قالب ها می باشند که استفاده از آن ها به دلیل در دسترس بودن متریال چوب قدمتی دیرینه دارد. از این قالب ها در ساخت قالب بندی فونداسیون، قالب بندی تیر و انواع سقف ها استفاده می شود.

نتیجه گیری

برای ساخت انواع قطعات مورد استفاده در صنعت از متریال های چدنی و فلزی استفاده ی بیشتری می شود. این مواد را با مذاب کردن برای شکل دهی در قالب های از پیش آماده می ریزند. این قالب ها از جنس های مختلفی تولید شده و در شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت قالب ها با طراحی های استاندارد و اصولی توسط نرم افزارهای کامپیوتری از ایجاد مشکلاتی برای انواع قطعات جلوگیری می شود.