انواع قالب ریخته گری

انواع قالب ریخته گری

همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کردیم ، ریخته گری قطعات فولادی ، فرآیندی است که طی آن میتوان سازه های متنوع و پیچیده ای را ساخت.

برای انجام عملیات ریخته گری از قالب استفاده میشود و طریقه کار به این صورت است که ابتدا فلز را به حالت مذاب در می آورند.سپس فلز مذاب شده درون قالب ریخته میشود و بعد از سرد شدن و انجماد ماده مذاب ، قطعه فلزی از قالب جدا میشود.

همانطور که در بالا هم اشاره شد ، برای انجام عملیات ریخته گری به قالب نیاز داریم و قبل از شروع فرآیند ریخته گری باید قالب مناسب ، متناسب با شکل قطعه موردنظر تولیدی ، ساخته شود.

ریخته گری با توجه به جنس و ویژگی های قطعه ، به روش های مختلفی انجام میشود و بر این اساس نوع قالب نیز تعیین میشود.

قالب ریخته گری

قالب های ریخته گری دو نوع هستند.قالب های دائمی – قالب های موقت

قالب موقت ریخته گری

قالب موقتی نوعی از قالب از جنس سرامیک ، گچ و یا ماسه هستند که پس از پایان فرآیند ریخته گری ، دیگر قابل استفاده نبوده و طی خارج کردن قطعه از قالب از بین میروند.

البته امروزه ریخته گری در قالب های ماسه ای تر متداول تر است که برای ساخت اینگونه قالب ها از ماسه چسب ، آب و دیگر مواد افزدنی استفاده میشود.

در این روش میتوان تمام آلیاژهای آهنی و غیرآهنی را تولید کرد.

از دیگر روش های ریخته گری در قالب های موقت میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ریخته گری در قالب های خشك
  • ریخته گری در قالب های پوسته ای
  • ریخته گری در قالب های دقیق

قالب دائمی در ریخته گری

ریخته گری با قالب دائمی

در فرآیند ریخته گری قطعات چدنی ، با استفاده از قالب های دائمی ، میتوان بیش از یک قطعه ریخته گری تولید کرد.یعنی قالب های دائمی برخلاف قالبهای موقتی پس از استفاده از بین نرفته و برای مصارف بعدی میتوانند مجددا به کار برده شوند.

جنس این قالب ها فلزی است و برای ساخت آنها از فلزاتی مانند آلومینیوم ، چدن خاکستری و فولاد با پوشش گرافیت استفاده میشود.

ریخته گری در قالب ریژه

برای تولید قطعات و تعمیر گیربکس صنعتی به تعداد زیاد از این روش استفاده میشود.روش ریخته گری در قالب های ریژه برای فلزاتی و آلیاژهایی چون آلیاژهای آلومینیوم ، آلیاژهای مس ، آلیاژهای روی ، چدن های خاکستری و آلیاژهای منیزیم مناسب هستند.

انواع روش ریخته گری در قالب های ریژه

  • روش های دستی
  • روش های نیمه اتوماتیک
  • روش های تمام اتوماتیک

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با سایت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا ارتباط برقرار کنید.

2 پاسخ
  1. آهن آلات ایران شمال
    آهن آلات ایران شمال گفته:

    سلام درود قالب برای تولید بست داربست مشاوره میخواستم اگر شما قالب ریخته گری برای بست داربست تولید میکنید بنده رو راهنمایی کنید

    پاسخ
  2. حسین موفق
    حسین موفق گفته:

    با سلام خدمت مسوول محترم قالب سازی میخواستم بدونم برای درست کردن قالب شکل خروس از الیاژ ،مثل الیاژ الومینیوم،یا چدن ،امکانش است یا نه ،قالبی که بخواهی برای دفعات زیاد ازش استفاده کنی بدون اینکه خراب بشه، میخواستم قالب ابنبات چوبی خروس را تهیه کنم،که بعد از ریختن مایع شیرینی داخل قالب و خنک شدن و دراوردن ابنبات خروس مجددا خط تولید را دوباره برای ریختع گری ابنبات شگلاتی اماده کرد ،ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *