تخلخل در قطعات ریخته گری و نحوه جلوگیری از آن

تخلخل در قطعات ریخته گری و نحوه جلوگیری از آن

تخلخل در قطعات ریخته گری و نحوه جلوگیری از آن

ریخته گری قطعات فولادی یک فرآیند پیچیده چند مرحله ای برای تولید قطعات فلزی است.مهارت های اپراتور ، کیفیت مدیریت و تجهیزات می توانند بر کیفیت نهایی ریخته گری تأثیر بگذارند.شما باید درک روشنی از انواع مختلف نقص ریخته گری و علل آنها داشته باشید.فقط در این صورت است که می توانید از نقص ریخته گری جلوگیری کرده و از ارسال محصولات معیوب به مشتریان خود جلوگیری کنید.

تخلخل چیست؟

همه ما در مورد طبیعت متخلخل چیزهایی مانند چوب که مواد را برای مهاجمان مانند آب و باکتری باز می گذارد ، می دانیم – به همین دلیل بسیاری از آشپزها توصیه می کنند برای برش مرغ خام از تخته های برش پلاستیکی به جای تخته های چوبی ، استفاده کنید.

تخلخل همچنین یک نگرانی بزرگ در ریخته گری است ، زیرا می تواند به این معنی باشد که نوعی نقص در ماده ای که با آن کار می کنید یا به تازگی ایجاد کرده اید وجود دارد.

تخلخل به سوراخ یا خلا در یک قسمت فلزی ریخته گری جامد اطلاق می شود.اندازه منافذ می تواند از میکروسکوپی تا حفره های بزرگتر قابل اندازه گیری در میلی متر مکعب یا بزرگتر باشد.منافذ همیشه به صورت مقطع دایره ای نیستند ، بلکه می توانند به شکل ترکهای نامنظم خطی نیز باشند.

تخلخل دو علت عمده دارد: انقباض انجماد و تخلخل گاز.

عیب تخلخل گازی در قطعات ریخته گری

تخلخل شایعترین نقص ریخته گری است که می تواند ناشی از مشکلات سیستم در حال اجرا باشد.تخلخل گاز هنگامی رخ می دهد که فلز در حین ریخته گری ، گاز (اغلب نیتروژن ، اکسیژن یا هیدروژن) را به دام بیندازد.

عیب تخلخل گازی در قطعات ریخته گری

هوای گیر افتاده و گازها می توانند باعث تخلخل ، چه در سطح و چه در داخل ریخته گری شوند.تخلخل گاز به این دلیل رخ می دهد که فلز مذاب برخلاف فرم جامد می تواند مقدار زیادی گاز محلول را در خود نگه دارد.در نتیجه ، حباب های گاز با خنک شدن مواد تشکیل می شوند.تخلخل همچنین می تواند گازها را در طول فرآیند ریخته گری معرفی کند.این اتفاق زمانی رخ می دهد که فلز مذاب خیلی سریع در قالب ریخته شود.

روشهای پیشگیری

اگر در حال تولید محصولی هستید و برای تولید ، ریخته گری را در نظر می گیرید ، باید توجه داشته باشید که تمام قطعات ریخته گری باید با مسئله تخلخل برخورد کنند.این اجتناب ناپذیر است ، اما قابل کنترل است.برای کاهش اثرات تخلخل در قطعات خود ، باید بررسی کنیم که چه عواملی باعث ایجاد آن می شود و چگونه می توان از بهترین روش های طراحی برای مدیریت تخلخل برای نتایج برتر استفاده کرد.

شدت تخلخل متفاوت است.گاهی اوقات قابل قبول است ، اما در اکثر مواقع بهتر است تا آنجا که ممکن است آن را محدود کنید.

مستقیم ترین راه برای کنترل تخلخل این است که با همه شرکای خود کار کنید تا فرآیندی کارآمد برای ریخته گری ایجاد کنید ، هم چنین اطمینان حاصل کنید که ماده ای که با آن کار می کنید از کیفیت بالایی برخوردار است.نظارت بر فرآیند برای جلوگیری از ایجاد نقص در ریخته گری مهم است.

با ذوب شدن مواد در خلا می توان از تخلخل گاز که تشکیل حباب های هوا در داخل ریخته گری است ، جلوگیری کرد.ریخته گری را می توان در محیط پر از آرگون یا برخی دیگر از گازهای بی اثر انجام داد.این تخلخل به این دلیل رخ می دهد که مایعات به طور طبیعی می توانند گاز محلول را در خود نگه دارند.گاهی اوقات می توان این مسئله را با قرار دادن ماده ذوب شده در برابر گاز دیگری برطرف کرد – این دو گاز واکنش نشان می دهند و یکدیگر را از مایع بیرون می کشند.

سخن پایانی

تخلخل اساساً سوراخ ها و حفره های موجود در یک ریخته گری را توصیف می کند.با این حال ، همیشه باید سعی کنیم تا نقص های تخلخل را محدود کنیم یا در صورت امکان آنها را برطرف کنیم.بنابراین پس از ریخته گری لازم است راهی برای سنجش دقیق تخلخل در قسمت تمام شده پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *